دالائی لاما هم از سیاست کنار ه گیری کرد
فرامرز دادرس فرامرز دادرس

 تنزین گیاتسو، چهاردهمین دالائی لاما، رهبر بودائیان و رئیس حکومت در تبعید کشور تبت، اعلام کرد که از کار های سیاسی، کناره گیری می کند و تنها به پیشه روحانی خود اکتفا خواهد کرد.

 

. او گفت که زمان آن فرا رسیده که جای خود را به یک رهبر سیاسی جوان، که از سوی مردم برگزیده شود، واگذار نماید. دالائی لاما افزود؛ این تصمیم را در پیوند با منافع دراز مدت مردم اتخاذ کرده است و نشانه نا امیدی او ازادامه مبارزه برای آزادی کشورش نمی باشد.

 

هنگامی که دالائی لاما، خبر کناره گیری خود از سیاست را اعلام می کرد، در ایران آیت الله هشتاد ساله، مهدوی کنی، را با صندلی چرخدار به مجلس شیوخ خبرگان آوردند و در یک نمایش، او را به سمت ریاست این مجلس بی خاصیت گماردند. مهدوی کنی، که مانند کنه ! به صندلی چرخدار و کرسی ریاست چسبیده است، پس از انتصاب به ریاست مجلس خبرگان ! برای مردم خط و نشان کشید و گفت؛ سران فتنه خدا را فراموش کرده اند. منظور آیت الله کنه ای ! از خدا، کسی بجز آخوند خامنه ای نمی باشد.

 

گدون دراب، نخستین دالائی لاما بود که از سال 1391 تا سال 1474 میلادی، عنوان رهبری بودائیان را داشت، ولی تا دوران پنجمین دالائی لاما، لوزانگ گیاتسو، هیچیک از آنان دارای قدرت سیاسی نبودند. درسال 1642میلادی بود که دالائی لامای پنجم به حکومت رسید، و امروز دالائی لامای چهاردهم، تصمیم گرفت که پس از 369 سال قدرت را به مردم واگذار نماید، البته قدرت در تبعید!

 

تنزین گیاتسو، چهاردهمین دالائی لاما، 76 سال دارد، او در پانزده سالگی به رهبری بودائیان و حکومت تبت رسیده است، او کسی است که با مائوتسه تونگ، رهبر کمونیست چین، دیدار و گفتگو کرد، پیش از آن که در سال 1959 به خارج از کشورش پناهنده شود.

 

دالائی لامای چهاردهم ، یک از سیاسی ترین روحانیون مذهبی در جهان است، وی برنده جایزه صلح نوبل در سال 1989 و برنده مدال طلای کنگره آمریکا در سال 2007، می باشد، وی از پشتیبانی بسیاری از سران کشور های متمدن جهان برخوردار است.

 

نکته جالب در این است که دالائی لامای چهاردهم، دریافت که موج تازه آزادی خواهی در جهان نیاز به نیروی جوان،کار آمد، آگاه و با دانش امروزی دارد. از اینرو رسم کهنه را به دور انداخت و خود را با جهان نوین هماهنگ کرد. کاری که آخوند های  مسلمان، هرگز میلی به شنیدن آن ندارند.


March 11th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی